اگر بیش از یک دهه است که در صنعت الکترونیک موبایل بودهاید، ممکن است متوجه تغییرات قابل توجهی شده باشید. فنآوریهای جدید زمان، ما را در زندگی امنتر، سرگرمکنندهتر و سازندهتر میکنند. بسیاری از محصولات عملکرد و کارایی بهتری نسبت به نمونه اصلی خود دارند. نوآوریها و پیشرفتهای فناوری به ما اجازه میدهند کارهایی را انجام دهیم که دههها پیش امکانپذیر نبودند. این مقاله به برخی از مهمترین تغییراتی که در چند دهه گذشته در صنعت صوتی خودرو رخ داده است، میپردازد.
فهرست محتوایی
Toggleتغییر واحدهای منبع
اگر بخواهید به عقب برگردید. رادیو مونو اف ام، شاید یک صفحه گردان در زیر داشبورد کرایسلر 1960 شما باشد، اما در واحدهای منبع و ویژگیهای آنها بسیار پیشرفت کردهاند. در طول زمان دیدیم که دستگاههای کاست خور، مینیدیسک (البته برای یک سال) و حتی سیدیپلیرها آمدند و رفتند. بعد از آن ابتدا رسانههای دیجیتال را با فایلهای MP3 معرفی شدند، سپس پخش فایلهایWMA، WAV و اخیرا FLACنیز ممکن شد. به زودی، Master Quality Authenticated (MQA) به این فایلها خواهد پیوست.
معرفی و محبوبیت اپل آیپاد نشاندهنده تغییری عظیم در فلسفه دوستداران موسیقی بود. این دستگاه مفید را میتوان برای پیشرفت صنعت فروشگاههای موسیقی در نظر گرفت و سطوح جدیدی از راحتی را برای دسترسی به موسیقی راه اندازی کرد. اکنون باید صنعت الکترونیک سیار آیپاد را پذیرفت و پشتیبانی از آن در تمام واحدهای منبع سطح متوسط تا بالا را به صورت استاندارد پیش برد. پشتیبانی مشابه از تلفنهای هوشمند مبتنی بر اندروید نیز در چند سال اخیر تقریباً به یک ویژگی استاندارد تبدیل شدهاند.
با گذشت زمان، کوچک سازی و پیشرفت پردازش کامپیوتری، رابطهای لمسی تمام رنگی با گرافیکهای متحرک فانتزی را در اختیار ما قرار داده است. با ساخت مانیتور و دی وی دی فابریک هنگام صرف ناهار در ماشین میتوانیم یک فیلم DVD تماشا کنیم. سیستمهای ناوبری قابل حمل جایگزین شدهاند تا به ما کمک کنند ایمن و کارآمدتر سفر کنیم.
اخیراً راه حلهای فناوری اتصال معرفی شده است. اتصال به اینترنت یکی از ویژگیهای بسیاری از رادیوهای جدید خودرو است که اغلب از طریق تلفن هوشمند شخصی شما انجام میشود. دسترسی به اینترنت به شما امکان میدهد موسیقی را از منابع آنلاین مانند Google Play یا اسپاتیفای پخش کنید. اپل و اندروید رابطهایی را برای تلفنهای هوشمند خود توسعه دادهاند تا رانندگان بتوانند پیامهای متنی ارسال و دریافت و تماسهای تلفنی برقرار کنند، مقصدهای ناوبری را انتخاب کنند و موسیقی مورد نظر خود را فقط با صحبت با رادیو انتخاب کنند CarPlay و Android Auto فناوری بزرگی در واحدهای منبع چندرسانهای هستند.
اضافه کردن ساب ووفرها
وقتی صحبت از طراحی اسپیکر به میان میآید، چه چیزی را میتوانید تغییر دهید، مواد مخروط، سیستم تعلیق، محیطها و موتورها چندان پیشرفت نکردهاند و از آنجایی که ساب ووفر فقط فرکانسهای پایین را تولید میکند، چیزهایی مانند مواد مخروطی تأثیر چشمگیری بر عملکرد ندارند. چیزی که تغییر کرده است توانایی ما در مدل سازی رفتار میدان مغناطیسی در بلندگو است. توانایی بهینه سازی هندسه میدان مغناطیسی به طراحان این امکان را میدهد که ساب ووفرهایی ایجاد کنند که کارآمدتر باشند و عملکرد بهتری با نویزهای کمتر در سطوح گشت و گذار بالا ارائه دهند.
اندازه و مکان محفظههای ساب ووفری که در وسایل نقلیه خود استفاده میکنیم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کمی قبلتر اگر باس بیس بزرگ میخواستید، باید آن را رها میکردید. اکنون، بسیاری از ساب ووفرها برای پخش خوب و کم در یک محفظه بسیار کوچک و کم عمق طراحی شدهاند. استفاده از این ساب ووفرها به نصاب شما این امکان را میدهد که راه حلهای فشردهای ایجاد کند که در لاستیک زاپاس، گوشه صندوق عقب شما یا حتی در جای پای برخی وسایل نقلیه قرار گیرد. اغلب سابووفرها برای تولید همان خروجی “معمولی” به توان بیشتری نیاز دارند.
تقویت کنندههای کوچکتر، قدرت بیشتر
200 وات که در کف دست شما جای میگیرد، در گذشته چیزی غیر قابل شنیدن بود و قدرت چندانی نداشت.
میتوانید یک آمپلی فایر و ساب ووفر 1000 واتی با کیفیت عالی را با قیمت حدود 500 دلار خریداری کنید. چندین دهه پیش، یک آمپلی فایر 1000 وات یکی از بزرگترین آمپلیهای موجود بود و چندین هزار دلار قیمت داشت. اون آمپ هم اندازه اسکیت برد بود و انرژی زیادی مصرف میکرد. آمپلی فایرهای مدرن بسیار کوچکتر و بسیار کارآمدتر هستند، صدای بهتری دارند و انرژی کمتری مصرف میکنند. بسیاری از مردم افزایش کارایی آمپلی فایر را مدیون طراحیهای کلاس D میدانند. در حالی که جابجایی به کلاس D برای بسیاری از برنامهها منطقی است، به لطف امکان استفاده از میکروکنترلرهای کوچک و اجزای با تحمل بالا در یک آمپلی فایر کلاسAB، بهبودهایی در کارایی صورت گرفته است.
در چند سال گذشته، شرکتهای بیشتری تقویتکنندههایی را با پردازش سیگنال پیشرفته داخلی ارائه کردهاند. در ابتداییترین تقویت کنندهها، مدارهای متقاطع و تقویت کننده باس داریم. تقویتکنندههای پیشرفتهتر هم فیلترهای بالا و پایینگذر را در یک کانال برای کاربردهای میانبیس و میانرده ارائه میکنند. برخی از تقویت کنندهها حتی پردازش بازیابی سیگنال با فرکانس پایین را ارائه میدهند. کلاس کامل دیگری از تقویت کنندههای موجود در بازار دارای پردازش DSP داخلی هستند. برخی از آنها آنقدر پیشرفته هستند که حتی یک تنظیم آنالوگ روی آنها وجود ندارد.
پردازش سیگنال به دیجیتال منتقل شده است
سالها پیش، پردازش سیگنال به این معنی بود که شما یک EQ و یک کراس اوور در ماشین خود دارید. این پردازندههای داخل داشبورد با اکولایزر یکو نیم دین محبوب شدند، یک EQ 1×7 اینچی که در خط تیره بالا یا پایین رادیو شما نصب میشود. این EQ های کوچک 11 باند تساوی گرافیکی را ارائه میدهند تا به شما امکان دهند سیستم خود را تنظیم کنید. برخی از آنها دارای کنترل سطح ساب ووفر و کراس اوورهای داخلی بودند.
مرحله بعدی ضبط ماشین در پردازنده مستقل بود، معمولاً یا یک اکولایزر یا یک متقاطع، گاهی اوقات هر دو اینها به اندازه یک کتاب گالینگور با اندازه متوسط بودند و به نصابان کنترل بسیار دقیقتری بر تنظیم سیستم میدادند. نقطه ضعف آنها اندازه فیزیکی آنها بود که فضای زیادی را اشغال میکردند.
پردازش سیگنال مدرن به نصابان این امکان را داده است که از تأخیرهای سیگنال برای بهینه سازی مکانهای نصب به ظاهر نامتعارف برای بلندگوها استفاده کنند تا یک صحنه صوتی فوق العاده دقیق تولید کنند.
قرار دادن بلندگو
در گذشته، اگر میخواستید صحنهای عالی در خودروی خود داشته باشید، باید اختلاف طول مسیر بین بلندگوهای جلو و عقب را برابر میکردید. رقبای Autosound تمام تلاش خود را میکنند تا بلندگوها را تا جایی که ممکن است به عقب برگردانند، و برخی حتی خودروهایی با یک بلندگو در مرکز میسازند. همه اینها تا حدودی احمقانه بود زیرا این تلاش هرگز به ارزش یا عملکرد برای مصرف کننده تبدیل نشد. تمام مصرف کنندگان میتوانستند با نصب بلندگوهای روی پنل یا یک بوق فشرده سازی زیر داشبورد برای کمک به مسافت مساوی داشته باشند.
با کمک پردازش سیگنال مدرن، نصابها میتوانند از مکانهای بلندگوهای کارخانه ای استفاده کنند، سپس سیگنال را به نزدیکترین بلندگوها به تاخیر بیندازند تا شما را در مرکز آنها قرار دهند.
یک میان رده و توییتر خوب در بالا و جلوتر در خودرو میتواند به ایجاد یک صحنه صوتی عمیق و گسترده کمک کند. اشکال این روش این است که فقط برای یک صندلی کار میکند. اگر برای صندلی راننده تنظیم شده باشد، صدای موسیقی برای صندلی سرنشین در محل بلندگوی سمت راست فشرده میشود.
بلندگوهای مدرن اصلاح شده
مانند ساب ووفرها، بلندگوها از زمان ایجاد اولین اسپیکر با مگنت ثابت و سیم پیچ متحرک در سال 1925 تغییر چشمگیری نکردهاند. بلندگوها به لطف مواد بهتر برای محیط اطراف، چسبهای بهتر و فرآیندهای بسیار به تولیدکنندگان بلندگو کمک میکند، کارایی و دقت خود را بهبود بخشیدهاند. محصولات سازگارتر ارتقای عملکرد واقعی در بهینهسازی مجموعه موتور بلندگو با توجه به تعامل بین سیم پیچ صدا و میدان مغناطیسی صورت گرفته است.
با حرکت مخروط بلندگو به داخل و خارج، قدرت میدان مغناطیسی متفاوت است. همین امر در مورد سیستم تعلیق نیز صدق میکند: توانایی مدلسازی رفتار محیطهای مختلف و عنکبوتها به طراحان این امکان را میدهد تا مبدلهایی تولید کنند که خطیتر هستند و در نتیجه نویزهای کمتری ایجاد میکنند.
تکامل سیستم صوتی خودرو
به طور کلی، آخرین نوآوریها و فناوریها، صنعت الکترونیک موبایل را به نقطهای سوق داده است که سیستم اطلاعات سرگرمی مدرن در خودرو در سطحی است که حتی یک دهه پیش قابل تصور نبود. اگر میخواهید در مورد آخرین فناوریها یا محصولات اطلاعاتی کسب کنید، به مشاوران و متخصصان ما در پاورویژن مراجعه کنید. آنها خوشحال خواهند شد که جدیدترین و بهترین پیشنهادات را برای وسیله نقلیه به شما نشان دهند.