در این مقاله، راهنمای جامعی که تمام اطلاعاتی را که برای انتخاب بهترین سیستم بلندگوی خودرو برای سواری خود نیاز دارید در اختیار شما قرار میدهیم.
ارتقاء بلندگوهای خودرو یکی از بهترین راهها برای بهبود موسیقی روزانه است. چه بخواهید جانی تازه به سیستم صوتی قدیمی وسیله نقلیه خود بدهید و چه در حال خرید سیستم جدید هستید، با یک سیستم بلندگوی خوب ممکن است بیشتر منتظر رانندگی باشید.
فهرست محتوایی
Toggleانتخاب بهترین بلندگوهای خودرو
در حالی که بسیاری از خودروسازان سیستمهای صوتی ممتاز را ارائه میکنند، اما اغلب با ویژگیهای دیگری که ممکن است به آنها نیاز نداشته باشید، عرضه میشوند. به همین دلیل، افزایش بلندگوهای خودروی خود ممکن است مقداری هزینه داشته باشد.
به علاوه، سیستمهای صوتی ممتاز نصب شده در کارخانه همیشه به بهترین بلندگوهای خودرو مجهز نیستند. در بسیاری از موارد، سیستمهای پیشرفته میتوانند کیفیت صدای بهتری را ارائه دهند و در عین حال در هزینه شما صرفه جویی کنند. بنابراین، اگر میخواهید بهترین سیستم صوتی خودرو را با پول خریداری کنید یا کمی شفافیت و بیس بیشتر داشته باشید، در ادامه بخوانید تا بدانید که برای انتخاب بهترین بلندگوهای خودرو برای خودرو باید از کجا شروع کنید.
گام اول در انتخاب بهترین بلندگوهای خودرو
همانطور که از نام آن پیداست، کنترل برق به شما این امکان را میدهد که بدانید یک اسپیکر میتواند به طور متوسط چند وات توان را پردازش کند. بلندگوها هم میزان حداکثر توان خود را گزارش میکنند و هم مهمتر از آن، میانگین (RMS) مدیریت توان خود را گزارش میدهند. عدد RMS به شما نشان میدهد که بلندگوهای خودرو میتوانند به طور مداوم چند وات را تحمل کنند، در حالی که اندازهگیری پیک میزان واتی را که بلندگو میتواند در فواصل کوتاه تحمل کند، گزارش میکند.
مرز پایین RMS که اغلب به عنوان یک محدوده ارائه میشود، حداقل وات لازم برای رسیدن به صدای قابل قبول از بلندگو را نشان میدهد. حد بالایی محدوده RMS عدد مهمتری است که حداکثر توانی را که بلندگو میتواند به طور مداوم تحمل کند را به تفصیل بیان میکند. یک سیستم بلندگوی ماشین کم مصرف 15 وات RMS یا کمتر در هر کانال ارائه میدهد و باید از بلندگوهای با حساسیت بالا استفاده کند. سیستمهای با قدرت بالاتر باید با بلندگوهایی با حساسیت کمتر جفت شوند.
انواع بلندگو
در ادامه انواع بلندگوها را به اختصار توضیح دادهایم.
بلندگوهای کواکسیال
اگر به دنبال راهی آسان برای ارتقای بلندگوهای کارخانهای خودروی خود هستید، بلندگوهای کواکسیال راه حلی هستند. این بلندگوها همه اجزای خود را در یک محفظه واحد قرار میدهند. بلندگوهای کواکسیال دو طرفه شامل یک تویتر است که صداهای بلند تولید میکند، که روی یک ساب ووفر نصب شده است که صداهای پایین را کنترل میکند. سیستمهای 3 و 4 جهته به ترتیب یک درایور میان رده و یک تویتر اضافی اضافه میکنند. بلندگوهای کواکسیال در شکلها، اندازهها، کیفیتها و قیمتهای مختلفی تولید میشوند که به راحتی میتوانید مدلی را پیدا کنید که بدون دردسر نصب پیچیده جایگزین بلندگوهای فعلی شما شود.
بلندگوهای کامپوننت
برای دستیابی به بالاترین کیفیت صدا، بلندگوهای کامپوننت معمولا بهترین گزینه هستند. تویترها و ووفرهای آنها هر کدام به طور جداگانه با یک متقاطع خارجی قرار گرفتهاند که فرکانسهای بالا و پایین را به درایور مناسب فیلتر میکند. در حالی که ساب ووفر معمولاً میتواند در همان مکان بلندگوهای اصلی شما نصب شود، اکثر وسایل نقلیه دارای پایههای تویتر نیستند. در نتیجه، باید با بریدن یک سوراخ کوچک در پانل در یا با نصب روی داشبورد، جایی برای آنها ایجاد کنید. به دلیل فرآیند نصب پیچیده، بلندگوهای کامپوننت اغلب نیاز به نصب حرفهای دارند.
در حالی که ممکن است کمی گرانتر باشند، با جدا کردن ساب ووفر و تویتر، بلندگوهای خودرو خود را از کواکسیال ها با تصویربرداری بسیار برتر متمایز میکنند و به شما امکان میدهند ابزارها و صداهای مختلف را در فضای سه بعدی “مکان” قرار دهید. اگر دنبال بهترینها هستید، کامپوننتها راهی برای ارتقا هستند.
کراس اوورها
تقریباً هر بلندگو، نه فقط بلندگوهای خودرو، از یک متقاطع برای هدایت فرکانسها به یک درایور مناسب (تویتر یا ساب ووفر) استفاده میکند. کراس اوورها میتوانند فعال یا غیرفعال باشند. کراس اوورهای فعال به منبع تغذیه و همچنین اتصال زمین نیاز دارند و درجه بالایی از سفارشیسازی را ارائه میدهند، اما معمولاً گرانتر هستند.
این کراس اوورها بین استریو و آمپلیفایر قرار میگیرند. با فیلتر کردن سیگنال صوتی قبل از اینکه تقویت شود، کراس اوورهای فعال در مقایسه با کراس اوورهای غیرفعال که صبر میکنند تا سیگنال قبل از فیلتر کردن تقویت شود، میتوانند به طور چشمگیری مصرف برق را کاهش دهند. با این حال، از آنجایی که سیگنال قبل از رسیدن به آمپر فیلتر میشود، هر درایور به یک کانال آمپر اختصاصی نیاز دارد.
کراس اوورهای غیرفعال، که به منبع تغذیه خود نیاز ندارند، گزینهای ارزان و آسان برای نصب هستند که فرکانسها را به درایور مناسب خود هدایت میکنند. با این حال، کراس اوورهای غیرفعال کارایی کمتری نسبت به همتایان فعال خود دارند. از آنجایی که بین آمپلی و درایور نصب میشوند، سیگنال کامل قبل از رسیدن به کراس اوور تقویت میشود که بخشهای ناخواسته این سیگنال را به گرما تبدیل میکند.
بلندگوهای کامپوننت کراس اوورهای غیرفعال خود را دارند که نصب و هدایت فرکانسهای مناسب را به تویتر و ووفر آسان میکند.
موارد دیگری که باید در نظر بگیرید
تصمیم گیری در مورد بهترین بلندگوهای خودرو برای وسیله نقلیه شما میتواند بدون شنیدن صدای آنها دشوار باشد. با این حال، توجه به مشخصات زیر به شما یک طرح کلی از قابلیتهای یک بلندگو را ارائه میدهد.
محدوده فرکانس
دلیل اینکه یک نت پایین از یک گیتار باس بسیار متفاوت از صدای تند یک سوت بلند است به دلیل فرکانس آنها است. امواج صوتی درست مانند امواج در حوضچه عمل میکنند. اگر سنگ بزرگی را در حوض پرتاب کنید، یک *پلانک* عمیق امواج بزرگ را از سنگ دور میکند. از سوی دیگر، پرتاب کردن یک سنگریزه، صدای بلندتر و امواج کوچکتری تولید میکند که نزدیکتر به یکدیگر لانه میکنند. تعداد امواجی که در یک بازه زمانی معین از یک نقطه عبور میکنند به عنوان فرکانس امواج شناخته میشود. هر چه فرکانس موج صوتی بیشتر باشد، گام آن بیشتر است.
مدلهای مختلف بلندگوهای خودرو قادر به تولید فرکانسهای مختلف صدا هستند. ووفرها روی صداهای عمیق و با فرکانس پایین تمرکز میکنند در حالی که تویترها برای صداهای کوتاه با فرکانس بالا استفاده میشوند.
امپدانس
بلندگوها برای تولید صدا، به برق به شکل جریان الکتریکی نیاز دارند. امپدانس بلندگو معیاری برای مقاومت آن در برابر این جریان است که میزان توانی را که از آمپر میکشد را تعیین میکند. هرچه امپدانس اسپیکر کمتر باشد، قدرت بیشتری میکشد. امپدانس بلندگوهای خودرو که بر حسب اهم (Ω) اندازه گیری میشود، معمولاً بین 2 تا 4 اهم است. آمپلی فایرها دو برابر قدرت بیشتری را به بلندگوهای با امپدانس 2 اهم نسبت به اسپیکرهایی با امپدانس 4 اهم منتقل میکنند. امپدانس یک اسپیکر بر اساس فرکانس صدایی که در هر لحظه تولید میکند دائما تغییر میکند.
نتیجه گیری
توجه به روشهایی که یک بلندگو با برق ارتباط برقرار میکند، هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام اسپیکر خودرو را در وسیله نقلیه خود نصب کنید، بسیار مهم است. یک سیستم بلندگوی ماشین کم مصرف، با توان خروجی 15 وات RMS یا کمتر، باید با بلندگوهایی با حساسیت بالا (90 دسی بل یا بیشتر) جفت شود و بالعکس. همچنین مهم است که حداکثر RMS بلندگو را با توان خروجی استریو یا آمپلی فایر مطابقت دهید. امپدانس بلندگو نوعی مقاومت در برابر توانی را که به آن وارد میشود اندازه گیری میکند، با سطوح پایین امپدانس مقاومت کمتری را ارائه میدهد. اگرچه امپدانس از نظر فنی به طور مکرر تغییر میکند، اما “امپدانس” گزارش شده یک حس تقریبی از میزان قدرتی که بلندگو میکشد به دست میدهد.
هیچ مشخصاتی نمیتواند کیفیت یک اسپیکر خودرو را خلاصه کند. در صورت امکان، به فروشگاه ما سر بزنید و به مشاوره ما گوش دهید، یا با ما تماس بگیرید تا بهترین بلندگوهای خودرو را برای برآورده کردن خواستهها یا نیازهای شما توصیه کنیم.